Zastanawiasz się jaki kolor wybrać jako przewodni dla Twojej marki? Jakie barwy mają dominować na Twojej stronie internetowej, a jakiego koloru ma być logotyp? Wiesz, że w świecie reklamy i marketingu wygląd ma istotne znaczenie? W ponad 80% informacje, które do nas docierają są odbierane za pośrednictwem zmysłu wzroku. To co nam się wydaje atrakcyjne i co nam się podoba, chcemy posiadać. Człowiek często kupuje oczami, a kolor w reklamie odgrywa niemałą rolę. Warto poznać znaczenie kolorów – umożliwi Ci to zaplanowanie odpowiedniej prezentacji swojej marki.

Siła oddziaływania kolorów na odbiór różnego rodzaju projektów graficznych odnajdywana jest w psychologii kolorów. Istotne znaczenie ma również kultura, przyzwyczajenia, upodobania odbiorców, środowisko do którego twory graficzne są kierowane.
Kolory wpływają na naszą psychikę i układ nerwowy. W zależności od czasu oddziaływania mogą kształtować nasze decyzje dotyczące zakupu konkretnego produktu, wyboru koloru ścian, dekoracji wnętrza naszych pomieszczeń, wyboru kwatery na odpoczynek wakacyjny, a także naszego metabolizmu ponieważ potrafią korzystnie wpłynąć na decyzje zakupowe dotyczące konkretnej grupy żywności. Siła oddziaływania kolorów jest istotna i warto zwrócić na nią uwagę podczas planowania projektowania tworów graficznych bo..

..kolory mają swoją moc.

Kolor prowokuje, zachęca i przyciąga, w nietrafionych przypadkach może zniechęcać i odpychać.

W świecie sprzedaży produktów i promowania swojej marki mądra i jakże życiowa sentencja “Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” Antoine de Saint-Exupéry z książki “Mały Książę” zdecydowanie traci na znaczeniu. Lubimy patrzeć, nieśmiało przyglądać się, bacznie obserwować, zachwycać tym, co dla nas piękne. Przyglądanie się bywa fascynujące.
Poza funkcjami użytkowymi, ceną i jakością jakiegoś produktu niemałą rolę często odgrywa jego wygląd. Tak, okazuje się, że estetyka jest ważna. Ok. 65% decyzji zakupowych zostaje podjęta w oparciu o wybór koloru. Niektórzy mają bzika na punkcie swoich ulubionych kolorów i koniecznie chcą posiadać akurat różowego smartfona, zaopatrują się w błękitne ramki, które idealnie współgrają z wystrojem ich sypialni albo chcą kupić papier toaletowy w kolorze pasującym do wnętrza łazienki. Wiele takich przykładów można by wymieniać. Jeśli lubimy jakiś kolor, używamy go częściej, jest on nam bardziej przyjazny, kojarzy nam się pozytywniej, identyfikujemy się z nim w pewien sposób. Kolor ma pewną symbolikę. Ma on też spore znaczenie w świecie wizualizacji. Jeśli prowadzisz firmę czy bloga, posiadasz jakiś swój charakterystyczny znak czy logotyp, witrynę internetową to starasz się pewnie dostosować swoją kolorystykę na stronie internetowej promującej Twoją ofertę, na Twoich produktach reklamowych, newsletterach, grafikach, które wykorzystujesz na funpagu tak by wszystko ze sobą pięknie współgrało.

Liczy się indywidualizm, wyjątkowość, niepowtarzalność.

Dzięki temu budujesz swoją rozpoznawalność i swój styl.

W psychologii kolorów można doszukać się ukrytego znaczenia kolorów, dzięki któremu możemy nakłonić naszych klientów do konkretnych decyzji, zachęcających i wpływających pozytywnie lub wręcz przeciwnie zniechęcających do zakupu. Na poniższej infografice możesz sprawdzić, które kolory wyrażają jakie emocje, z czym się kojarzą i jak mogą oddziaływać w promowaniu Twojej marki:

znaczenie i oddziaływanie kolorów w reklamie

Znaczenie i wpływ koloru:

KOLOR BIAŁY W MARKETINGU – neutralny kolor. Biel to delikatność, spokój, lekkość, elegancja, która nigdy nie traci na znaczeniu, czystość, niewinność, bezpieczeństwo, estetyka.

Czy wiesz, że kolorystyka biało – czarna daje nam najlepszy kontrast?

Większość treści, które czytamy jest utrzymana w tych kolorach z bardzo prostego powodu – biel zwiększa czytelność, tonuje, eksponuje pomaga rozmieścić treści tak, aby były przejrzyste.

KOLOR ŻÓŁTY W MARKETINGU
Ten kolor chyba każdemu kojarzy się ze słońcem, a co się z tym wiąże – lato, radość, energia, szczęście, optymizm, przyjaźń. Jest to kolor mający pozytywne skojarzenia, ciepły, ale i krzykliwy, agresywny. Na drogach znaki ostrzegawcze w kolorystyce żółtej zwracają naszą uwagę na niebezpieczeństwo. Dzięki swoim skojarzeniom jest to barwa łatwo zapadającą w pamięć i przykuwająca uwagę.
Charakterystyczny kolor dla marek z zakresu: relaksu, biura podróży, jedzenia.
Przykładowe marki z uwzględnieniem kolorystyki żółtej: Biedronka, In post, Onet, Rmf, Shell, Ikea, Mc Donalds, Rainbow, Neckermann.

KOLOR POMARAŃCZOWY W MARKETINGU
Kolor będący mixem żółtego i czerwonego. Kojarzony jest z radością, ciepłem, optymizmem, ogniem, energią, młodością, fascynacją, sprawnością, szybkością, przyjaźnią, energią. Tworzy wyraźny komunikat ostrzegawczy, powinien być stonowany, bez nadmiaru, gdyż może przyczyniać się do poddenerwowania lub rozdrażnienia.
Ma podobne działanie jak czerwony, ale jest bardziej neutralny. Bywa utożsamiany z branżą owocową. Nie bez znaczenia jako jedyny z podstawowych kolorów ma nazwę pochodzącą od owocu – pomarańczy. Wykorzystywany w branżach sportowych jako symbol witalności, energii, dynamizmu.
Przykłady marek: Allegro, Mozilla, Bank ING, Orange, CCC, OBI, pyszne.pl, Fanta.

KOLOR CZERWONY W MARKETINGU
Kolor bardzo popularny, który w największym stopniu pobudza nasz organizm i zachęca do podjęcia działania.
Postrzegania koloru czerwonego może wiązać się z:
– komunikatem ostrzegawczym (charakterystyczny i wszystkim znany znak STOP),
– niebezpieczeństwem, zagrożeniem, dynamizmem, impulsywnością, szybkością (żywioł, ogień, pożar, krew),
– siłą, pomocą (czerwony krzyż, często posiadana przez nas samochodowa biało-czerwona apteczka),
– namiętnością i miłością, emocjami, rozpalaniem zmysłów (czerwone serca, usta, róża).
Ciepły kolor, który pobudza, energetyzuje, ożywia, podkreśla. Jest bardzo wyrazisty, ale również stwarzający zagrożenie.
Łatwo zapada w pamięć i najbardziej przyciąga uwagę. Kolor świetnie nadający się do akcji promocyjnych, wykorzystywany w przyciskach akcji, informacjach o wyprzedażach, rabatach. W logotypach często czerwień stanowi tło.
Przykłady marek: coca-cola, Youtube, Mitsubishi, H&M, Triumph, House, Inka, Levis, Szlachetna paczka, Trefl.

KOLOR RÓŻOWY W MARKETINGU
Całkiem sympatyczna barwa. Często kojarzona jako kolor kobiet i dziewczynek, symbol radości, niewinności, optymizmu, miłości i seksu.
Róż jest dedykowany zwłaszcza dla strefy beauty, macierzyństwa, usług i produktów dla kobiet.
Przykłady marek: Ava, Limango, Barbie, Hebe, AniaKruk,

KOLOR FIOLETOWY W MARKETINGU
Fiolet to kreatywność, radość, energia. Symbolizuje bogactwo, luksus, szlachetność, ekskluzywność, prestiż.
Przykłady marek z kolorem fioletowym: Milka, Cadbury, Play, T-mobile, Whiskas, Yahoo.

KOLOR NIEBIESKI W MARKETINGU
Nazywany bezpiecznym kolorem w marketingu ponieważ jest najbardziej neutralnym kolorem poza bielą i czernią oraz najbardziej wzbudzającym zaufanie. Jest uniwersalny, cieszy się dużą sympatią zarówno wśród kobiet jak i meżczyzn.
Kojarzony jest niebem i wodą, z pokojem i zaufaniem, stabilizacją, mądrością, bezpieczeństwem, spokojem, duchowością, powagą, wrażliwością.
Barwa bezpieczna dla firm z branży innowacyjnych, nowych technlogii, biznesu, wody, podróży, zdrowia, odpoczynku. Kolor używany przez ogromne portale, którym zależy na budowaniu zaufania wśród użytkowników (Facebook, Linkedin, Twitter). Często pełni funkcję informacyjną (znaki informacyjne na drogach).
Przykłady marek wykorzystujących kolor niebieski: Dove, Gaia, Bank Pekao, City Bank, Ibm, Bakoma, Pwn, Facebook, Twitter, Danone, Żywiec woda.

KOLOR ZIELONY W MARKETIGU
Zieleń to kolor natury i przyrody. Symbolizuje szczeście i harmonię, spokój i nadzieję.
Jest barwą, która odpręża, relaksuje, uspokaja. Mająca powiązanie z kreatywnością, bezpieczeństwem, wiernością, przyjaźnią, lojalnością, siłą, rozwojem, witalnością, płodnością.
Nie trudno się domyśleć dlaczego akurat marki kojarzące się ze zdrowym trybem życia, zdrowiem, naturą, ekologią, ogrodem i świeżością często wybierają kolorystykę zieloną w swoich wizualizacjach. Zielona czterolistna koniczyna postrzegana jako symbol szczęścia często wykorzystywana jest przy wizualizacjach w różnego rodzaju branżach. Barwa zielona może także kojarzyć się z pieniędzmi potocznie zwanymi “zielonymi”, stając się symbolem dobrobytu, bogactwa, prestiżu i powodzenia.
Przykłady marek wykorzystujących barwę zieloną: Deichman, Ziaja, Pampers, bank BNP Paribas, Tymbark, Garnier, Sony ericsson, Spotify.

KOLOR BRĄZOWY W MARKETINGU
kojarzony z naturą, spokojem, równowagą, poczuciem bezpieczeństwa. Symbolizuje trwałość, praktyczność, zrównoważony rozwój. Przykłady marek: Wawel, Czas na herbatę, Elegancki pan, Firmowe walizki.

KOLOR ZŁOTY W MARKETINGU
Ekskluzywny kolor bogactwa i luksus. Symbolizuje energię, odwagę, mądrość.
Przykład marek: Apart, Witchen, Gatta, Bocci, Eveline.

KOLOR CZARNY W MARKETINGU
to kolor neutralny aczkolwiek często kojarzony z ekskluzywnością, elegancją, stałością.
Taki klasyk. Kolor zarówno prosty, wyjątkowy, ale i poważny. Symbol luksusu, prestiżu, tajemniczości.
Przykłady marek: 4F, Reserved, Empik, Bytom, Ryłko, Orsay, Puma, Sony, Chanel, Nike.

KOLOR SZARY W MARKETINGU
Kolor ochrony, wyciszenia i spokoju. Dobrze współgra w kompozycjach z innymi kolorami. Przykłady marek uwzględniających szarości: Jaguar, Sensi, MultiMedia, Wikipedia.

Czerń, biel i szary to kolory uniwersalne, pasują do każdych innych kolorów.

Dobór kolorów dla wizualizacji Twojego biznesu

Kolory do wizualizacji swojego przedsięwzięcia często tak na prawdę możesz dobrać w oparciu o wyczucie dobrego smaku. Możesz kierować się trendami na rynku, wskazówkami zaczerpniętymi z psychologii biznesu, przebadanym profilem klienta, preferencjami odbiorców albo po prostu własnymi upodobaniami do konkretnych kolorów. Możesz wziąć pod uwagę powyższe cenne wskazówki, ale jednocześnie eksperymentować z kolorami, zmieniać je co jakiś czas i obserwować jak dana kolorystyka wpływa na decyzje Twoich klientów.

Warto wiedzieć, że przyciski na stronie internetowej tzw. Call To Action nakłaniające do podjęcia kluczowych działań powinny się wyróżniać, dawać zauważyć, rzucać w oczy, przyciągać uwagę. Może czasem nam się wydawać, że jaskrawy kolor nie będzie pasować jednak często stoi za tym pewien sukces, mianowicie zwiększenie konwersji, a zatem warto spróbować z tymi kolorami. Jaskrawe kolory sprzedają (czerwony, zielony, żółty i pomarańczowy). Istnieje tzw. efekt izolacji wskazujący na fakt, iż informacja bardziej wyróżniona ma większe prawdopodobieństwo bycia zauważoną przez większą ilość odbiorców co jest niezwykle ważne dla każdego posiadacza witryny internetowej.

Na poniższej infografice możesz zobaczyć jak najpopularniejsze kolory zostały wykorzystane do prezencji przykładowych marek i produktów:

kolor a logotyp