Nazwa firmy, usługi czy produktu jest ważna. Spoczywa na niej pewna odpowiedzialność i są względem niej niemałe oczekiwania. Powinna być unikalna, prosta i chwytliwa. Łatwa do zapamiętania i wywołująca pozytywne skojarzenia. Nieproblematyczna w wymowie, a jeśli marka kieruje swoje produkty na rynki zagraniczne to uniwersalna lingwistycznie.

Nazwijmy to nazewnictwo po imieniu – NAMING

Co to jest naming?

Naming to słowo z języka angielskiego oznaczające tworzenie nazw firm, produktów, usług przez dedykowane do tego działy marketingu, które planują również całą otoczkę brandingową. Naming dąży do tego, aby stworzona nazwa miała na celu łatwe i przyjazne zapadanie w pamięć odbiorcy, zachęcała do zakupu, współpracy oraz wpływała na zwiększenie sprzedaży.

“My Name Is Bond, James Bond”

Czy kojarzysz ten tekst? Rozpoznawalność tego cytatu jest ogromna. Słowa te wielokrotnie przewijają się w serii kultowych filmów. Często występują w rozmowach prywatnych jako naśladownictwo imponującego bohatera, a w zawodowych jako wzorzec kreowania marki. Mają swoją moc, porównywalną do dobrze chwytliwej nazwy firmy czy produktu na rynku światowym. Któż z nas nie chciałby by nazwa jego biznesu cieszyła się taką popularnością?
Oto krótki film ze słowami kluczowymi o których mowa:

Na co zwrócić uwagę wybierając nazwę firmy?

Zakładasz firmę, stronę internetową lub bloga i pojawia się niemały dylemat. Jaka nazwa będzie odpowiednia dla Twojego biznesu? Co warto wziąć pod uwagę wybierając “tą” właściwą? Czyżby miała być oryginalna, niepowtarzalna i fajnie brzmiąca? Specjaliści od brandingu często dają pewne podpowiedzi. Sugerują, że: najlepiej zrobić burzę mózgów, można nadać imię firmy od głównego produktu sprzedaży, który będzie się kojarzył z branżą i od razu ukierunkowywał na pożądany potencjalny zakup, a można również utworzyć nazwę od nazwiska właściciela by produkt był kojarzony z daną osobą, wówczas będzie lepiej i łatwiej kreować postać osoby w świecie reklamy. Kolejna opcja to zastosowanie skrótu lub kluczowego słowa z języka obcego. Możliwości jest na prawdę mnóstwo, a którą z nich wybrać najlepiej i co w tym może pomóc?

Znajomość grupy docelowej jest istotna

Warto zdać sobie sprawę, jakie jest przeznaczenie naszych produktów czy usług i do kogo są one kierowane. Inne słownictwo jest wykorzystywane dla dzieci, młodzieży, klientów banków, twórców rękodzieła, wielbicieli ekskluzywnej biżuterii czy pasjonatów sportów ekstramalnych. Znając grupę docelową będziesz wiedział w jakim charakterze tworzyć przekaz, który może być poważny, profesjonalny, zabawny, młodzieżowy, slangowy, powiązany ze słownictwem konkretnej branży itp.

Wybiegaj w przyszłość – pozycjonowanie strony www

Poznanie grupy docelowej ułatwia również przyszłościowe wyznaczenie kierunku w jakim ma być pozycjonowany Twój biznes w internecie. Dobre pozycjonowanie oraz promowanie się w internecie wcześniej czy później na pewno przyjdzie Ci do głowy – czemu miałbyś nie pomyśleć o tym już teraz? Warto zastanowić się jakie słowa będą kluczowe, może to właśnie słowo-klucz uwzględnisz w nazwie firmy?

Pomysłowość

w nazewnictwie nie zna granic. Burza mózgów jest mile widziana i pożądana. Opinie zarówno bliskich osób, jak i nieznajomych często pokazują nowe spostrzeżenia i okazują się niezwykle przydatne w dalszym kreowaniu wizerunku marki.

Slogan brandingowy

Zdarza się, że sama nazwa nic nie mówi o działalności firmy. Weźmy pod uwagę sytuację gdy kluczowym słowem jest nazwisko, którego nowy odbiorca nie jest w stanie skojarzyć. Na rozjaśnienie takich sytuacji przychodzi pomocny slogan firmowy, który dołączony do nazwy firmy czy logotypu daje cenną informację czego dany biznes dotyczy. Slogan brandingowy jest dopełnieniem, częścią graficzną logotypu. Branding to nic innego jak budowanie świadomości marki i kreowanie pożądanego wizerunku. Nazwa firmy, logo i slogan są kluczowe dla marki ponieważ występują w każdym komunikacie reklamowym jaki wysyłamy naszym odbiorcom.

Perswazja

to magiczne słowo kryje za sobą odczucia, które powinieneś zapewnić odbiorcy. Niech poczuje on z czym może mieć do czynienia stykając się z Twoją marką. Oddziaływanie na zmysły, odwołanie do tradycji, zdrowego trybu życia czy aktywności są opcjami, które można śmiało zaakcentować poprzez użycie słów typu: Poezja Smaku, Bogactwo Natury, Głębia Spojrzenia, Fit, Power, Light, fenomen “Babuni” czy domowego ogniska itp.

Dostępność domeny

Ustalając nazwę swojego biznesu warto zwrócić uwagę na dostępność domeny pod tą samą nazwą. Nazwa i logotyp to początek w budowaniu identyfikacji firmy, a rezerwacja domeny o takiej samej nazwie pozwoli na przyszłościowe budowanie spójnego wizerunku firmy.

Marketing szeptany w nazewnictwie również działa

Sama nazwa firmy to też reklama. Ten prosty komunikat może oddziaływać na świadomość klientów. Osoby, które zapamiętają nazwę twojej firmy i które będą zadowolone z Twoich produktów czy usług puszczą w obieg nazwę firmy wraz z pozytywną opinią. Jest to darmowa forma promowania Twojego biznesu za pośrednictwem zadowolonych osób, które będą mówić o Twojej firmie i dzięki którym nazwa firmy będzie miała “swoje życie”. Kojarzysz sytuacje gdy jedna kobieta poleca drugiej salon kosmetyczny czy fryzjerski? Takie przypadki są na porządku dziennym, mają miejsce w sklepie, w firmie, na placu zabaw, na parkingu.. wszędzie tam gdzie zamieniamy z kimś tzw. słowo. Zapamiętana nazwa salonu od razu rusza w obieg po znajomych i być może trafia na potencjalnych klientów. Dobrze mieć nazwę, która będzie łatwa i silna zarazem.

Unikalność nazwy firmy czy jej duplikowanie?

Nie ma jednej i stałej reguły. Unikalność nie zawsze jest zachowana i mimo bogactwa językowego i niezliczonej liczby słów zdarza się powtarzalność w nadawaniu imienia firmie czy produktowi. Za przykład podam Wam kawiarnie, które bardzo często w swoim nazewnictwie stosują słowo “coffee” lub “cafe”. Istniejące już na rynku firmy, przykładowo z rejonu częstochowskiego noszą nazwy: Coffee House Chwila ze Smakiem, So! Coffee, Coffee Obsession, Costa Coffee, Coffee Avenue, Cafe Club, Cafe 29, Dwa Koty Cafe, Cafe Skrzynka, Sweet Dreams Cafe, Sweet Home & Cafe, Cafe Belg, Cafe Portugal, Green Monkey Cafe, Wild Bean Cafe. Każda z nich tym popularnym słowem “coffee” lub “cafe” od razu akcentuje to czego nie trudno się domyślać – daje jasną informację, czego klient może się spodziewać jak przekroczy próg lokalu.
Należy pamiętać, że nazwy firm mogą być opatentowane i zastrzeżone, dlatego warto sprawdzić w urzędzie patentowym czy dana nazwa nad którą się zastanawiamy nie jest czasem już prawnie chronioną i zakazaną do naszego użytku.

naming i branding

Jak ważna jest nazwa dla firmy chyba każdy sobie doskonale zdaje sprawę

Jeśli dopiero szukasz ciekawych i oryginalnych pomysłów na nazwę swojej firmy, a masz z tym problem możesz skorzystać z usług agencji marketingowych, copywriterów, ludzi, którzy zajmują się kreowaniem marki (tak na marginesie również zapraszam do kontaktu). Są usługi w ramach których po odpowiednim przeprowadzeniu briefu otrzymasz pakiet proponowanych nazw dla Twojego biznesu.